Kris Baudoin
04/17/2024
2 min
0

Het systeem achter AI in e-mailmarketing

04/17/2024
2 min
0

E-mailmarketing is zeer effectief en kan veel klanten opleveren, maar het nadeel was dat je heel veel tijd kwijt bent met het beantwoorden van honderden reacties en vragen rondom het koude mailtje dat je hebt verstuurd om nieuwe klanten te werven. Dit lost de AI-applicatie die we voor een van onze klanten hebben gemaakt compleet op.


AI Nerds E-mailmarketing AI-automatisering


Wat doet deze AI e-mailmarketingintegratie precies voor onze opdrachtgever?

Deze AI-integratie mailt duizenden potentiële opdrachtgevers voor onze klant. Dit doet de AI met een interessante, simpele, korte vraag om zo de gesprekken op gang te brengen. Het leuke is dat de AI al deze gesprekken vervolgens volledig automatisch voert. Na een paar keer heen en weer mailen, vragen beantwoorden en interesse wekken, vraagt de AI aan de potentiële klant of deze openstaat voor een telefonisch gesprek over een potentiële samenwerking. De ondernemers die geïnteresseerd zijn in het aanbod en openstaan voor telefonisch contact worden gevraagd wie er gebeld mag worden en op welk nummer. Zodra al deze informatie verzameld is, zal de AI de data van het gesprek samenvatten en, in combinatie met alle contactgegevens van de lead, doorgeven aan het CRM-systeem van onze opdrachtgever.

Start van de campagne

→ De AI stuurt duizenden e-mails naar potentiële opdrachtgevers met een intrigerende, simpele en korte vraag om gesprekken op gang te brengen.

Automatische gespreksvoering

→ De AI voert deze gesprekken volledig automatisch, gaat heen en weer mailen, beantwoordt vragen en wekt interesse.

Overgang naar telefonisch contact

→ Als er interesse is, vraagt de AI aan de potentiële klant of hij openstaat voor een telefonisch gesprek over een mogelijke samenwerking.

Verzamelen van contactgegevens

→ Geïnteresseerde ondernemers geven aan wie er gebeld mag worden en op welk nummer.

Integratie met CRM-systeem

→ De AI verzamelt alle relevante gespreksdata en contactgegevens van de lead en geeft deze door aan het CRM-systeem van de opdrachtgever.


Welke resultaten levert de AI-e-mailmarketingintegratie op voor deze opdrachtgever?

Dit AI-systeem benadert dagelijks ongeveer 100 tot 1000 ondernemers voor onze opdrachtgever. Hieruit komen ongeveer 50 tot 500 gesprekken per dag; de AI is dus heel druk in gesprek met potentiële klanten. Hier komen tussen de 20 en 100 warme leads per dag uit, die telefonisch worden opgevolgd door salesexperts. Deze experts halen hier dagelijks deals uit. De reden waarom dit heel goed werkt voor hen, zit natuurlijk ook in een interessant aanbod. Maar de AI maakt het mogelijk om met duizenden bedrijven tegelijk e-mail salesgesprekken te voeren, wat normaliter veel te duur is om uit te besteden. Gezien het AI-systeem dat we voor hen hebben ontwikkeld, is dit nu wel heel rendabel en interessant om te doen, waardoor dit hun belangrijkste bron van warme geïnteresseerde leads is geworden. Super interessant dus!


Vragen en antwoorden over AI-e-mailmarketingintegratie

E-mailmarketing AI-automatisering vragen en antwoorden

Hoe selecteert de AI de doelgroep voor e-mailcampagnes?

De AI selecteert niet zelf de doelgroep; dit doen we met andere software. We maken gebruik van vijf softwaretechnieken en eigen gemaakte programma's om je ideale doelgroep te vinden en de contactgegevens van deze doelgroep te scrapen. Wanneer we al deze data hebben, geven we deze aan het gemaakte AI-systeem, dat de eerste mailtjes gaat versturen op basis van je gewenste tempo. Het fijne is dat de AI gesprekken aangaat en op deze manier de niet-interessante leads automatisch eruit filtert en de geïnteresseerde, interessante leads doorgeeft aan degenen die de warme leads willen gaan benaderen.

Op welke manier personaliseert de AI de e-mails om de respons te verhogen?

De AI maakt gebruik van alle verzamelde data van de bedrijven, website, locatie, contactpersoon en nog veel meer. Op basis van deze informatie stelt de AI een mail op met een simpele vraag om het gesprek op gang te brengen. Vervolgens toetst de AI interesse en legt de AI uit wat de diensten precies zijn die geleverd kunnen worden. Daarna vraagt de AI om contactgegevens of om bevestiging van de contactgegevens die de AI al heeft, om te achterhalen hoe het bedrijf het beste telefonisch benaderd kan worden. Het is ook mogelijk dat de AI toegang heeft tot een agenda en echt een afspraak inplant. Maar de meeste opdrachtgevers van ons willen simpelweg de lead in hun CRM en nemen zelf contact op met de lead om een afspraak in te plannen of om direct een potentiële samenwerking te bespreken.

Hoe verwerkt de AI de inkomende reacties van potentiële klanten?

De AI ziet iedere binnenkomende mail, analyseert of deze moet reageren op deze mail, verwijdert hem indien nodig, of beantwoordt de mail. Wanneer de AI de mail beantwoordt, doet de AI dit op een vooraf getrainde methode. De AI beantwoordt vragen, stelt slimme vragen en werkt naar een interesse in een samenwerking toe. Wanneer een lead aangeeft interesse te hebben, gaat de AI in gesprek om de juiste contactgegevens te verzamelen en geeft de AI deze gegevens door aan je organisatie.

Welke soorten vragen stelt de AI om interactie uit te lokken?

Dit gaat uiteraard volledig in overleg met jou en hangt sterk af van je markt. Bij bijvoorbeeld een aanbod in werving en selectie kan de eerste vraag simpelweg zijn of het bedrijf nog op zoek is naar personeel.

Hoe gaat de AI om met complexe vragen of verzoeken die het niet kan verwerken?

De AI kent je complete organisatie en kan eigenlijk op alles antwoorden. Wanneer een vraag echt te complex is of een directe koopvraag betreft, zal de AI een simpel antwoord geven en vragen om contactgegevens, zodat erover gebeld kan worden. De AI is dus altijd gericht op het toetsen van interesse, en wanneer deze er is, aan te geven dat er het beste even over gebeld kan worden, zodat alles duidelijk zal zijn.

Hoe wordt de overgang van e-mail naar telefonisch contact geregeld door de AI?

De AI vraagt bij interesse van een lead simpelweg of de lead openstaat voor een kort telefonisch gesprek over een potentiële samenwerking. Wanneer de AI de contactgegevens heeft, geeft de AI deze door aan je CRM-systeem. Maar hierin is het maar net wat goed werkt voor je organisatie. We kunnen ook de data doorgeven in een datasheet welke live wordt bijgewerkt, of kunnen de data door laten mailen door de AI.

Hoe verzamelt de AI contactgegevens en wat gebeurt er met deze gegevens?

De AI begrijpt eigenlijk alles wat er gezegd wordt in een gesprek met de lead. Wanneer de lead dus aangeeft gebeld te willen worden en zijn nummer geeft, pakt de AI deze informatie en alle andere informatie over de lead, zoals het e-mailadres, de website, de bedrijfsnaam, en nog veel meer. Alles om de data rondom de lead zo rijk mogelijk te maken. Mocht er belangrijke informatie missen, zoals een telefoonnummer, vraagt de AI hierom en integreert de AI deze data in de doorgegeven data. Je hebt dus altijd alle informatie om contact op te nemen met de geïnteresseerde lead.

Hoe integreert de AI de verzamelde gegevens met het CRM-systeem?

De AI zet alle belangrijke gegevens op een rijtje en geeft deze door aan je CRM-systeem. Hier kun je een aparte campagne voor aanmaken waarin al deze leads zullen verschijnen in realtime. Dus je kunt, mocht er iemand beschikbaar zijn, een minuut na de conversatie met de AI direct telefonisch contact opnemen met de leads.

Hoe meet en rapporteert de AI de resultaten van de e-mailcampagnes?

De resultaten van de campagne worden door ons handmatig bijgehouden en doorgegeven aan je. Je ontvangt in het begin wekelijks een rapportage en wanneer alles goed loopt, maandelijks.

Wat zijn de voordelen van AI-gestuurde e-mailmarketing vergeleken met traditionele methoden?

Het grootste voordeel is dat je nu met duizenden bedrijven tegelijk in gesprek bent door middel van je AI-assistent. Nu kun je dus gebruikmaken van het feit dat ondernemers aan de lopende band vragen kunnen stellen. De AI zal al deze vragen beantwoorden en bij interesse van de lead steeds sturen naar telefonisch contact, een afspraak inplannen en simpelweg toestemming vragen of jullie contact op mogen nemen. Net wat goed werkt voor jullie salesprocessen.

Hoe kan een onderneming beginnen met het gebruiken van deze AI e-mailmarketingintegratie?

Als je interesse hebt in het integreren van een volledig AI-assistentsysteem dat je koude e-mail uit handen neemt en je afspraken oplevert met warme geïnteresseerde leads, kun je contact met ons opnemen via de contactpagina of via een van de andere knoppen voor een afspraak.

Reacties